Afrika concert

Zaterdag 25 januari 2020

Afgelopen zaterdag 25 januari was het dan zover. Na maanden van voorbereiding, organiseren en repeteren. Het Afrikaconcert ten bate van de Stichting Edukans. De zaal was sfeervol aangekleed door de leden van de werkgroep. Verlichting en presentaties tussen de muziekstukken waren klaar. Licht en geluid…alles werkte. De koffie stond klaar en te wachten op dorstig publiek.

Rondomtrom verwelkomde de toegestroomde aanwezigen met hun djembé klanken en Afrikaanse ritmes waardoor ze meteen in de sfeer kwamen. De Harmonie speelde een aantal nummers afgewisseld met een presentatie van Harrie Linssen. Rythm Sticks uit Raamsdonksveer liet zien dat  je niet perse een instrument of trommel nodig hebt om ritmes te spelen. Een barkruk, een plastic speciekuip, je handen, je kunt overal ritmes uit halen. Uiteraard gebruikten zij ook trommels om hun kunsten mee te vertonen.

Harrie Linssen vertelde waarom hij destijds met de Stichting Edukans in zee is gegaan en waarom hij de reis naar Ghana Als World teacher heeft ondernomen. Ook liet hij de school zien die hij samen met zijn team twee weken lang heeft ondersteund. Zijn verhaal ondersteunde hij met prachtige foto’s van zijn reis. De muzikale klanken van de Harmonie met arrangementen van The Lion King, Out of Africa en the African Symphony samen met de diaserie op de achtergrond van Ghanese kinderen was indrukwekkend en inspirerend zowel voor deelnemende muzikanten als publiek.

De complimenten waren nadien niet  van de lucht en velen kochten naderhand bij de stand van Edukans een potje Afrikaanse Hibiscus thee en ondersteunden daarmee het goede doel. Ook mocht Harrie nog enkele mooie grote donaties ontvangen. Het doel om de stichting Edukans van een mooi bedrag te voorzien is daarmee zeker behaald. Zelfs de afterparty spontaan georganiseerd door de achterblijvers die nog even in de Zeven Zusters bleven plakken was gezellig zoals het Raamsdonk betaamt.